POJ F-M

Identita školy POJatá jinak

19. 10. 2020

Nesuď knihu podle obalu, říká se. Lidé, kteří vzhled až moc řeší, jsou prý strašně povrchní. S hrdostí se mezi ony plytké lidi můžu zařadit, neboť už více než rok pracuju na dlouhodobé maturitní práci Nová vizuální identita školy čili Re-brand. Vedení školy mi svěřilo práci na logu, tiskovinách, designu webu, copywritingu, náborových letácích, a seznam je celkově stejně krátký jako výčet pořadů Jaromíra Soukupa…

Neskutečně mě to ale baví.

Název dlouhý jako fronta na banány za totality

Všechno začalo mnohem dříve, než jsem v červenci 2019 dostal za úkol novou identitu školy:

Píše se září 2018 a jako druhák vyplňuju potvrzení o studiu pro zdravotní pojišťovnu. Uvažuju, kterou část názvu střední školy zkrátit nebo úplně vynechat.

„Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Frýdek-Místek, příspěvková organizace. Tak zkrátím tu část s jazykovou zkouškou. Jo, to pomůže,“ říkám si. Chyba lávky! Už u Místku mi dochází místo na řádku. Zužuju písmo. Nepomáhá to. Text příspěvková organizace zkracuju na p. o. a píšu už skoro svisle.

V pojišťovně se úřednice podívá na název školy, dlouhý jako fronta na banány za totality, chápavě, téměř s lítostí, ale zařadí ho do databáze. Podobný karambol se děje i při vyslovování magického zaklínadla, rozuměj zkratky školy, SPŠ, OA a JŠ F-M.

„S názvem toho moc neudělám, ale ze zaklínadla můžu vytvořit opravdovou zkratku,“ osud to už nějak zařídil a o 10 měsíců později začínám pracovat na logotypu školy.

POJící element

Co spojuje tři školy s odlišným zaměřením? Hned ze začátku vyvstává velký otazník. Několik návrhů skončí v koši, ale ze zbylého papíru na mě koukají texty komunikace na počítačové síti (SPŠ), komunikace na úřadech (OA) a komunikace v cizím jazyce (JŠ). Komunikace se dá vyjádřit trojtečkou (nebo výpustkou, chcete-li…). Voilà, mám to!

Aby to ale neznělo tak jednoduše, tento proces brainstormingu trval skoro 3 měsíce…

Po mnoha měsících a neúspěšných skicách, které vypadají stejně lacině jako Calvin Klein od Vietnamců, přicházím s myšlenkou elementů neboli ikon pro zaměření jednotlivých částí školy. Matice pro techniku (SPŠ), graf (àla Pacman) pro ekonomiku (OA) a komiksová bublina pro jazyk (JŠ). Elementy nemají vystihovat všechny obory, ale pouze zaměření škol.

POJ_Logo_modre.png

Jdu do grafického studia a reklamní agentury MamiArt s jistým pocitem, že mi profesionálové nové logo školy schválí a já ho budu mít hotové už v lednu 2020…

„Jak mohli říct, že to je paskvil?“ vrtá mi hlavou, když se vracím ze schůzky, která pro mě skončila jako Waterloo pro Napoleona. Nevím, kde se onen jistý pocit vzal, ale pěkně se mnou zametl.

Mezitím se na plakátech a lístcích na sPOJ ples objevují moje ilustrace a nepovedené logo školy.

Michal_spoj_ples.jpeg

Když žák učí učitele

Je konec srpna 2020, stojím v aule před všemi zaměstnanci školy a učím učitele, jak používat nový vizuál. Zvládnutou už mám dvouměsíční práci na designu webu ve stylu white-space.

Vykládám o více než roce práce – animovaném promo videu, webech, novém e-mailu a nové zkratce a brandu školy. Za mnou svítí na plátně logo vytvořené ve spolupráci s profíky z MamiArt a VŠB-TUO, se kterými jsem identitu v rozmezí leden–srpen vypiloval do současné podoby. Do té nejjednodušší podoby.

Logotyp_modra.png

Právě šéfové z MamiArtu mi pomohli překonat strach z minimalismu loga a zavedení nové zkratky POJ F-M. Grafik Báňské mi pro změnu pomohl s logotypem s dlouhým názvem školy, pan ředitel Tobiáš zařídil dvojitou vlnovku v názvu školy a s panem Volníkem mě podporovali jak jen se dalo.

Logo je tak vytvořeno ze čtverečků a koleček zlatého řezu, identita z modré barvy a fontu Poppins, zkratka z počátečních písmen hlavních částí názvů školy (Průmyslová, Obchodní, Jazyková, Frýdek≈Místek), a propagace z užívání zkratky POJ ve slovech (Jsme POJem. POJď k nám! Zažij oPOJné chvíle).

Zlaty_rez_POJFM.png

Nikdy bych nečekal, že mi matice, graf a komiksová bublina zaberou rok intenzivní práce. Popravdě jsem se vždycky smál, když někdo nakreslil 3 čárky, nazval to logo vytvořené za půl roku, a Praha 3 to použila jako své oficiální logo (promiň, Praho 3). Co jsem už ale neviděl, byl celý proces vizuální identity, který uzmul většinu času.

Věřím, že se logo a úderná zkratka POJ F-M vryjí do povědomí studentů i veřejnosti.

Vždyť jsme POJ F-M! Jsme škola, která sPOJuje!

 

Michal Hrtoň, grafik školy a student 4. IT

 

 

Loga a logotypy budou ke stažení na webu zanedlouho

Tím má práce ale rozhodně nekončí. Budu pracovat na náborových letácích, malbách na zdi učeben, vizitkách, manuálu identity školy, a nevím na čem všem ještě.

Hotovo:

Související