TPA - Inovační centrum pro transformaci vzdělávání

Validační kemp pro mladé podnikavce
21. 02. 2025

Validační kemp pro mladé podnikavce

Validation Camp je rozdělen do třech termínů, aby měli studenti možnost postupně zdokonalit svůj projekt a mohli ho následně představit a odprezentovat investorovi. Letos se na validační tábor vydalo 6 studentů naší školy. Jednalo se jak o studenty obchodní akademie, tak o studenty průmyslové školy. Všichni se sešli v Ostravě v Moravskoslezském inovačním centru v budově VIVA za účelem ověřit si, zda je o jejich nápad na podnikání zájem, a jestli je opravdu tak dobře promyšlený, jak si obvykle mladí podnikavci myslí. Po celou dobu účastníkům byli k dispozici mentoři, jejichž součástí byli i studenti třetích a čtvrtých ročníků SŠ, kteří se již v minulých letech Validation Campu účastnili. Vytvářeli tak příjemnou atmosféru a dostatečnou motivaci pro své vrstevníky. Studenti si vyzkoušeli vyplnit Lean canvas (podnikatelský plán), z nějž si upřesnili, jaká je jejich cílová skupina, jaký problém jejich firma řeší, jaká nabízí řešení. Součástí bylo také spočítat, jaký měsíční nebo roční obrat by firma musela mít, aby nebyla ztrátová. Co si studenti odnesli? zkušenost prezentovat před publikem – k dispozici jim byl Jiří Kratochvíl, zkušený moderátor jak vybudovat úspěšný projekt jak důležité je testovat zájem o produkt/službu u lidí i ve fázi procesu, ne až na konci spoustu užitečných kontaktů Projektů bylo na Validation Campu 10 a jedním z nich byl i projekt TTSU - pick up & drop pneu-servis car, který vyhrál první místo. Majiteli tohoto projektu jsou naši studenti. Jedná se o chlapce ze třídy 3.OA: Šimon Uhlíř, René Tomášek a Martin Staroba.  
Celý článek
KIYO se mění na CloThink
31. 01. 2025

KIYO se mění na CloThink

Nový rok a velké změny pro školní firmu Ještě před návratem do školy po vánočních prázdninách jsme zorganizovali školení v prostorách školy, kde jsme se společně zaměřili na naši identitu a směr, kterým chceme školní firmu KIYO dále posílat. Po dlouhém rozmýšlení a konzultování s našimi konzultanty Janem Štěrbou a absolventem naší školy Jiřím Ryškou jsme dospěli k závěru, že firma potřebuje změnu. Také pan ředitel nám věnoval svůj čas a připravil si pro nás aktivitu, díky níž jsme si odpověděli na spoustu otázek a vytvořil se nám přitom seznam schopností, které jako tým ovládáme skvěle, ale také seznam schopností, na kterých je potřeba zapracovat. To byl pro nás skvělý start. Následně jsme se dali do vymýšlení nového názvu a loga firmy. Z hlasování jednoznačně vzešel návrh Clothink. Složení slova “cloth” jako látka/oblečení a slova “ink”, což naznačuje inkoust a barvy, kterými tiskneme na textil. V tento den bylo provedeno také školení v oblasti marketingu pro naše oddělení, které se jím zabývá. Nyní tito lidé mají na starost rozjet naše nové sociální sítě a dát o nás vědět jak studentům naší školy, tak i široké veřejnosti. Může se to zdát jako malá změna, ale my, kteří jsme součástí již od začátku, víme, že název a logo firmy hrají sice důležitou roli, ale všechno závisí na nás. My jsme ti, kteří určují, jakým směrem se firma vydá a jestli se jí bude dařit. Bereme však vše zodpovědně a věříme, že naše práce bude motivovat další studenty, protože zkušenosti, které naší prací získáváme, jsou k nezaplacení.    
Celý článek
Vánoční trhy
16. 12. 2024

Vánoční trhy

  Vánoční trhy jsou nejen oblíbenou předvánoční tradicí, ale také jedinečnou příležitostí pro naší školní firmu KIYO, abychom jako studenti předvedli své dovednosti, získali nové zkušenosti a přiblížili se reálnému světu podnikání. Úspěch na vánočních trzích nezačínal dnem, kdy studenti otevřeli svůj stánek. Předcházela tomu důkladná příprava, protože jsme si byli vědomí toho, že neprezentujeme pouze sebe, ale zároveň prezentujeme naší školu. Proto jsme nejprve navrhli design triček, hrníčků a 3D produktů a přizpůsobili je technologiím tisku. Kromě technické stránky jsme se zaměřili na kalkulaci nákladů, volbu strategie prodejní ceny a rozhodování o tom, kolik kusů od každého produktu vyrobit dopředu, tak aby nám nezůstalo nic skladem. Následně přišla na řadu samozřejmě také i výroba, při které jsme s pomocí našich grafiček natiskli designy na hrníčky a trička. Během samotných trhů jsme měli možnost vyzkoušet si přímý prodej našich produktů a zároveň prezentaci naší firmy. To obnášelo přímou komunikaci se zákazníky, přesně vydefinovat jejich potřeby a posléze vyrobit výrobek na míru. Pro většinu z nás je to nová zkušenost, která nás učí zvládat stres, řešit nečekané situace a efektivně komunikovat s lidmi. Účast na Vánočních trzích je nejen obohacující zkušeností pro zúčastněné žáky, ale taky ukázkou toho, jak lze propojit vzdělání s praxí. Žáci se učí plánovat, zdokonalovat výrobu a prodávat. Kromě zisku z prodeje si odnášejí i sebedůvěru, která jim v budoucnu může otevřít dveře k novým příležitostem. Zároveň inspirují některé zákazníky, kteří si uvědomují, že nákupem produktů podporují mladé lidi, kteří se snaží dělat něco nad rámec svých školních povinností a být tím více použitelní pro své budoucí zaměstnavatelé či dokonce pro své podnikání.  
Celý článek
První zakázka školní firmy KIYO na sítotisku
10. 08. 2024

První zakázka školní firmy KIYO na sítotisku

A je to tady! Naše první a dlouho očekávaná zakázka na potisk triček technologií sítotisk. Této zakázky jsme se obávali, jde totiž o složitější postup výroby potisku textilií, než je například sublimace (druhá technologie, se kterou pracujeme). Technologie sítotisku funguje na principu takzvaného průtisku. To znamená, že se v procesu výroby vybraná barva protlačuje skrze síto, na které se předem nasvítí požadované logo. To způsobí, že se barva neprotlačí přes celé síto, ale pouze přes místa, která při nasvícení loga na sítu zůstala zakrytá, a tudíž přes ně neprošlo světlo. Díky tomu, je dosaženo požadovaného barevného rozložení motivu a jeho tvaru. Naši proaktivní studenti jsou nadšeni z možnosti být součástí této začínající školní firmy, protože si odsud odnesou zkušenosti, které využijí ve svém budoucím podnikání. Mají zde taky možnost sPOJovat se se svými spolužáky z jiných oborů a sdílet spolu svoje vědomosti z různých oblastí. Proto zde chodí rádi, a to i o prázdninách. Tuto zakázku máme na letní tábor, který naše škola pořádá již čtvrtým rokem. Tento tábor realizuje tým proaktivních učitelů a studentů v čele s panem ředitelem a je určen pro žáky základních škol. Letošní tábor je s názvem POJ ≈ divnosti s Alenkou. Studenti školní firmy KIYO: “Je to pro nás nová zkušenost a sami musíme uznat, že jsme se naučili pár důležitých věcí, jako například výběr vhodného materiálu, práce s grafikou, práce s chemií a co je hlavní, uvědomili jsme si, jak je důležitá pečlivá příprava, komunikace v týmu a důraz na kvalitu v každém kroku procesu.”
Celý článek