Střední škola otevírající brány evropské dimenze

LogosBeneficairesErasmusRIGHT EN

mobility 20 25

Číslo projektu: 2020-1-CZ01-KA101-077657

Aktivity Erasmus+ jsou již nedílnou a strategicky významnou oblastí naší školy a přináší trvalou a udržitelnou přidanou hodnotu. Škola realizuje několik aktuálně probíhajících projektů a hlavním znakem je systémové propojení zahraničních studentských praxí se vzdělávacími mobilitami učitelů založené na rozvoji osobních kompetencí - komunikovat v cizím jazyce, používat cizí jazyk i ve výuce odborných předmětů, zavádět do výuky a hodnocení výsledků vzdělávání prvky moderní pedagogiky a doslova otevírat mladé generaci brány evropské dimenze.
Realizovaný projekt "Střední škola otevírající brány evropské dimenzi" je vlastně uzavřením zřejmého posunu tematického zaměření učitelských mobilit na odbornost a rozvoj používání jazyka k systémovému ukotvení metody CLIL (se všemi aspekty) do školních vzdělávacích programů a zapojování moderních metod výuky, podpory kritického myšlení, zavádění formativního hodnocení. Aktivity Erasmus+ svým akcentem na proaktivitu všech zapojených byly významnou inspirací pro tvorbu nové vize školy s myšlenkou "Škola, která spojuje", kdy již realizované doplňujeme o podporu leadershipu učitelů i studentů. ProPOJení jazykových komptencí s odborností bylo rozšířeno velmi významně i směrem k německému jazyku.

mobility 20 05mobility 20 01mobility 20 06mobility 20 08mobility 20 09mobility 20 07

Cíle projektu:

  • Cíl 1) Zdokonalit se v kompetenci komunikovat v cizím jazyce tak, aby bylo možno do výuky začlenit systematicky prvky cizího jazyka od užívání odborné slovní zásoby přes užití podpůrných materiálů pro výuku v cizím jazyce až k plnohodnotnému užití metody CLIL.

Cesta: Učitelé odborných a přírodovědných předmětů posílí na jazykových kurzech v zahraničí svoji jazykovou vybavenost. Učitelé odborných předmětů jazykově zdatnější absolvují kurzy přímo s tématikou CLIL. Po návratu připraví každý z učitelů sadu materiálů pro výuku v angličtině-pracovní listy, digitální učební materiály a odučí minimálně 3 hodiny s prvky CLIL.

  • Cíl 2) Aplikovat metodiku CLIL systematicky.

Cesta: Učitelé cizích jazyků a jazykově zdatní učitelé odborných předmětů absolvují kurzy zaměřené na kompletní problematiku CLIL. Na kurzech se seznámí s principy a specifiky této metody. Důležitá je orientace v oblastech plánování a struktury CLIL hodin a dále tvorba vhodných materiálů pro výuku a hodnocení v CLIL hodinách.

  • Cíl 3) V rámci rozvoje týmové spolupráce dále propojit učitele odborných předmětů a cizích jazyků.

Cesta: Po návratu z kurzů dojde k propojení učitelů a k intenzivní spolupráci. Formou tandemové spolupráce připraví učitel odborných předmětů minimálně 3 hodiny s prvky CLIL.

  • Cíl 4) Obohatit výuku o podporu kritického myšlení, formativního hodnocení a dalších moderních metod práce učitele.

Cesta: Každý z učitelů aplikuje tyto metody ve své výuce a hodnocení výsledků, vznikne sada nástrojů pro využití dalšími učiteli.

mobility 20 26mobility 20 24mobility 20 19mobility 20 23mobility 20 13mobility 20 22

Implementace projektu:

V rámci realizace projektu jsme uskutečnili celkem 17 vzdělávacích mobilit pedagogických pracovníků. Témata kurzů byla volena s ohledem na stanovené cíle.

  • 7 učitelů z celkového počtu 16 se mobility Erasmus+ zúčastnili poprvé.
  • 5 učitelů se zúčastnilo jazykových kurzů s cílem zdokonalit se v anglickém jazyce, některé z těchto kurzů již měly lehký přesah do problematiky CLIL.
  • 6 učitelů absolvovalo kurz orientovaný přímo na detailní problematiku inovativních metod vzdělávání a hodnocení. Náplní těchto kurzů byly základní poznatky o metodě CLIL, organizace vyučování, pokročilá praktická metodologie CLIL. Převažovala tematika podpory kritického myšlení, projektového vyučování s formativního hodnocení. Jeden kurz byl dokonce zaměřen na využití prvků dramatu ve výuce, což bylo velmi vhodné vzhledem ke školnímu klubu anglického divadla. Zajímavými tématy kurzů byly dále "game based learning for social inclusion" a "developing social emotional intelligence abilities".
  • 3 učitelé absolvovali odborný kurz rozvoje jazykových kompetencí propojujících německý jazyk s výukou ekonomických předmětů.
  • 2 učitelé absolvovali mobilitu typu "job shadowing" - stínování v partnerských organizacích.

mobility 20 15mobility 20 16mobility 20 10mobility 20 12mobility 20 11mobility 20 18mobility 20 23

Aktivity projektu - absolvované kurzy:

  • English for Teachers, Saint Julians´, Malta
  • Sprache und Metodik für Lehrkräfte der Sprachstufe C1 teilgenommen, Lindau, Německo
  • Improving English Language Skills, Split, Chorvatsko
  • Gamification and Game Based Learning for Social Inclusion, Corfu, Řecko
  • Deutsch als Fremdsprache, Mnichov, Německo
  • CLIL for Physical Education Teachers, Tenerife, Španělsko
  • 21st Century Skills for Teachers and Students, Verona, Itálie
  • Joyful English, Soverato, Itálie
  • Methodentraining in der Unterrichtspraxis Deutsch als Fremdsprache, Düseeldorf, Německo
  • Project Based Learning, Reykjavik, Island
  • B2 intensive English intermediate course, Alicante, Španělsko
  • Developing soft skills in education using drama methodology and emotional intelligence abilities, Reykjavik, Island
  • Structured Educational Visit to Schools/Institutes & Training Seminars, Helsinki, Finsko
  • CLIL - Practical Methodology fo Teachers working with CLIL, Saint Julians´, Malta
  • Fluency & Language Development for Educational Staff, Saint Julians´, Malta

Aktivity projektu - job shadowing:

  • Escuela de Idiomas Carlos V, Sevilla, Španělsko
  • HTL Vöcklabruck, Rakousko

mobility 20 02mobility 20 04